شیخ
الاسلام مولانا عبدالحمید از حادثه عاشورا به عنوان "حادثه ای بسیار تلخ و
ناگوار" یاد کردند و هدف از قیام امام حسین رضی الله عنه را "دفاع از اسلام،
اجرای عدالت و احقاق حق" دانستند.
امام
جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های امروز نماز جمعه (9 آبان 1393) با اشاره به ایام
عاشورا و شهادت امام حسین رضی الله عنه اظهار داشتند: امام حسین رضی الله عنه
فرزند رسول خدا صلی الله علیه وسلم و اسوه و نمونه تمام مسلمانان جهان است. همه مسلمانان
به ایشان اعتقاد داشته و محبت حضرت حسین جزو اعتقادات آنهاست.
مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه به تشریح عوامل قیام امام حسین پرداختند و افزودند: در دوران امام حسین، حکومت و سرنوشت مسلمانان در دست یزید، که انسان ناصالح و نالایقی بود، افتاد. یزید مدیری ناتوان بود که شایستگی و کفایت حکومتداری را نداشت. لذا امام حسین رضی الله عنه برای قرآن و سنت و اسلام و مسلمانان احساس خطر کردند؛ ایشان احساس خطر کردند که حکومت در بین مسلمانان ارثی و خانوادگی شود و از این طریق افراد نااهل روی کار نیایند. امام حسین رضی الله عنه وقتی احساس کردند که عدالت اجرا نشده و بیت المال مسلمین برای منافع شخصی استفاده می شود، قیام کردند
.
ایشان خاطرنشان کردند: اهل بیت در زمان حضرت امام حسن رضی الله عنه نشان دادند که خواهان حکومت نیستند، بلکه خواهان اجرای عدالت و اجرای دستورات اسلام در جامعه هستند. امام حسین رضی الله عنه هرگز دنبال منافع شخصی نبوده و خواهان حکومت نبودند. قیام امام حسین رضی الله عنه برای اسلام و اجرای عدالت بود.
ایشان خاطرنشان کردند: اهل بیت در زمان حضرت امام حسن رضی الله عنه نشان دادند که خواهان حکومت نیستند، بلکه خواهان اجرای عدالت و اجرای دستورات اسلام در جامعه هستند. امام حسین رضی الله عنه هرگز دنبال منافع شخصی نبوده و خواهان حکومت نبودند. قیام امام حسین رضی الله عنه برای اسلام و اجرای عدالت بود.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه از حادثه کربلا به عنوان "حادثه ای تلخ" یاد کردند و اظهار داشتند: حادثه کربلا حاثه بسیار تلخ و ناگواری است. اگر این حادثه را از تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که در قبل و بعد از اسلام کمتر چنین حادثه تلخی اتفاق افتاده است. متاسفانه عده ای از مسلماننماها برای حفظ قدرت و و بهرهمندی ناچیز از دنیا مرتکب جنایت شده و قلب جهان اسلام را در طول تاریخ به درد آوردند
.
ایشان در ادامه به درسهای قیام امام حسین اشاره کردند و گفتند: درس قیام امام حسین به جهانیان درس قیام علیه ظلم و استبداد و خودکامگی بود. ایشان برای اجرای عدالت، در مقابل بیخردان دنیا که حاضر به شنیدن حرف حق نبودند قیام کردند. هدف قیام امام حسین این بود که حقوق الناس حفظ شده و حقوق الله نیز مراعات شود. امام حسین رضی الله عنه درس آزادگی و شجاعت را به جهانیان دادند. امام حسین رضی الله عنه این شجاعت را از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که شجاعترین انسان بود، و از حضرت علی که شیر خدا بود، به ارث برده بودند. لذا ایشان شهادت در راه حق را بر اسارت و زندگی ذلتبار ترجیح دادند.
ایشان در ادامه به درسهای قیام امام حسین اشاره کردند و گفتند: درس قیام امام حسین به جهانیان درس قیام علیه ظلم و استبداد و خودکامگی بود. ایشان برای اجرای عدالت، در مقابل بیخردان دنیا که حاضر به شنیدن حرف حق نبودند قیام کردند. هدف قیام امام حسین این بود که حقوق الناس حفظ شده و حقوق الله نیز مراعات شود. امام حسین رضی الله عنه درس آزادگی و شجاعت را به جهانیان دادند. امام حسین رضی الله عنه این شجاعت را از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم که شجاعترین انسان بود، و از حضرت علی که شیر خدا بود، به ارث برده بودند. لذا ایشان شهادت در راه حق را بر اسارت و زندگی ذلتبار ترجیح دادند.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کردند: تمام مسلمانان جهان، و حتی همه انسانهای آزادۀ دنیا، از حادثه کربلا و شهادت مظلومانه امام حسین رضی الله عنه متاثر و غمگیناند. اما هر کسی به نوعی تأثر و حزن خود را نسبت به این حادثه غمانگیز ابراز میکند.
ایشان "اتباع از سیرت امام حسین" را مورد تاکید و توصیه قرار دادند و افزودند: چیزی که در این مورد بسیار مهم بوده و موجب شادمانی روح امام حسین رضی الله عنه میشود، اتباع از سیرت و اخلاق امام حسین است. نشانه دوستی امام حسین این نیست که تذکره ایشان فقط در ایام عاشورا انجام گرفته و در طول سال فراموش شود، بلکه تذکره امام حسین و سایر بزرگان باید در طول سال صورت گیرد و از ایمان و اعمال نیک آنها اتباع نماییم. تقوا، سحرخیزی، توکل و شجاعت امام حسین برای ما نمونه و الگوست.
امام جمعه اهلسنت زاهدان در ادامه خاطرنشان کردند: جامعه اهلسنت جهان از حادثه شهادت امام حسین متاثر هستند. اگر ما لباس سیاه نپوشیده و جلسات عزاداری برگزار نمیکنیم، این یک مسأله مذهبی است و به فقهی برمی گردد که ما به آن باور داریم. ما در درگذشت نزدیکترین عزیزانمان هم لباس سیاه بر تن نمیکنیم. در فقه اهلسنت عزاداری فقط سه روز بعد از وفات اشخاص است.
ایشان اظهار داشتند: ما از حادثه شهادت امام حسین غمگین هستیم. اگر ما در روز حادثه کربلا حضور می داشتیم، اگر شایستگی و لیاقت میداشتیم دفاع از امام حسین را دفاع از حق دانسته و در دفاع از ایشان خودمان را به کشتن می دادیم؛ همانطور که یاران و دوستان ایشان خود را در صحرای کربلا به کشتن دادند. ما کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را باطل می دانیم. الله تعالی تمام کسانی که در مقابل امام حسین ایستادند را با انواع مصایب و بلاها مبتلا گردانید و با ذلت و خواری زندگی را به پایان رساندند. یزید هم که مورد نفرت مسلمانان قرار گرفته بود، با ذلت و شرمندگی مدت بسیار کوتاهی حکومت کرد و با ذلت از این دنیا رفت.
سخنرانان و تحلیلگران مسایل عاشورا مواظب باشند به مقدسات و بزرگان سایر فرق اسلامی اهانتی صورت نگیرد
امام جمعه اهلسنت زاهدان "احترام به مقدسات مذاهب" را در مراسم ایام عاشورا مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: متاسفانه گاهی اوقات در اثر برخی بیفرهنگیها و یا دسیسههای دشمنان اسلام، که سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان دارند، در ایام عاشورا مشکلاتی بوجود می آید. همه مسلمانان باید رعایت حال پیروان سایر مذاهب اسلامی را درنظر بگیرند. اقتضای وحدت در این است که ما به مشترکات بپردازیم و مسایل اختلافی هر مذهبی را به پیروان آن مذهب واگذار نماییم. اختلاف و جنگ و درگیری مایه ننگ و بدنامی و نشانه بیفرهنگی مسلمانان و جهان اسلام است.
ایشان خطاب به تمامی کسانی که در این ایام به تشریح و تحلیل حادثه کربلا میپردازند تاکید کردند: توصیه بنده به همه خطباء، سخنرانان و گویندگانی که در این ایام به تشریح حادثه کربلا پرداخته و یا مراسم عزاداری برگزار میکنند این است که مواظب باشند به مقدسات و بزرگان سایر فرق اسلامی اهانتی صورت نگیرد. پرداختن به ابعاد قیام و مبارزه امام حسین جزو مشترکات است، اما اهانت به بزرگان و پیشوایان هیچ مذهبی، اعم از شیعه و سنی، جایز نیست. ما باید اخوت و برادری اسلامی خود را مراعات نماییم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر