۱۳۹۳ دی ۲۹, دوشنبه

به ما حق بدهید نپذیریم!



مطلب زیر با عنوان "به ما حق بدهید نپذیریم" توسط یکی از خوانندگان امان‌الله به اسم "عابد بهرام‌زهی" به ایمیل این وبلاگ ارسال شده است که به رسم امانت‌داری تمام آن بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی در زیر آورده می‌شود.

  یادآور می‌شود درج این مطلب، لزوماً به معنای تأیید محتوای آن توسط وبلاگ "امان‌الله" نیست.

در تاریخ 27 دی ماه گروه جیش‌العدل در وبلاگی که به این گروه منتسب است خبری را منتشر کرد که در آن به بخشی از سخنرانی جناب مولوی گرگیچ،در جمع پرشور نمازگزاران شهرستان هیرمند از توابع سیستان در استان سیستان و بلوچستان اشاره داشت.
بخشی از این خبر به شرح زیر است:
« مولوی گرگیچ:بنده اهل سیستان هستم و به سیستانی بودنم افتخار می کنم لباس و زبان ما برای ما ارزشمند است اگر سیستانی،سیستانی نماند سیستانی نیست اگر شیعه وسنی پایبند به مذهب خود نباشند اهل آن مذهب به حساب نمی آیند. 

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش با بیان این مطلب که "اهل سنت مرزبانان کشور هستند" تصریح کرد: به اعتقاد بنده اهل سنت مرزبانان و محافظان کشور هستند و همان گونه که آنان از عقیده خود حراست میکنند به همان نسبت از کشور حفاظت و پاسداری میکنند. ایشان با تأکید بر پایبندی بر مسئله وحدت در ادامه افزودند: ما نه تنها در هفته وحدت بلکه در تمام طول سال باید وحدت خود را حفظ نماییم؛اگر می خواهید سرنوشت شما به دست بیگانگان نیفتد اتحاد و انسجام خود را حفظ کنید،باید دارای اخلاق و رفتار حسنه باشیم. مولانا گرگیج ،ضمن حرمت هرگونه عملیات تروریستی یادآور شد:هرگونه عملیات انتحاری و تروریستی از نظر ما محکوم است و این مسئله اعتقاد قلبی و فتوای ما می باشد؛»

نکته‌ای که در مورد این اتفاق جالب است، این است که گروه جیش‌العدل سخنان جناب مولوی گرگیچ در مورد حرمت عملیات تروریستی و انتحاری را در وبلاگ خود منتشر کرده است.

به نظر می‌رسد پس از آنکه اهانت به علمای اهل سنت شرکت کننده در دو کنفرانس قم و تهران، از طرف برخی از افراد مشغول در جیش العدل و ابراز نارضایتی مردم و بزرگان بلوچ و اهل سنت به این اقدام، گروه جیش العدل سعی دارد با درج چنین اخباری از علمای اهل سنت به نوعی از ایشان دلجویی کند. اما تاریخ و تجربه به ما نشان می‌دهد که افراد این گروه هر چند در ظاهر ادعای احترام و پیروی و تبعیت از بزرگان و ریش‌سفیدان اهل سنت را دارند ولی در واقع کاملا مخالف سخنان و خواسته‌های ایشان عمل می‌کنند.
  
در زیر فهرستی از اقدامات گروه جیش‌العدل و در پی آن سخنان جناب مولوی عبدالحمید را ملاحظه می‌کنید:

·         انهدام یک دستگاه خودروی نیروهای مرصاد در منطقه سرباز
·         به هلاکت رسیدن سه تن از نیروهای سپاه پاسداران در سراوان
·         انفجار دو عدد مین کنار جاده ای در شهرستان سرباز
·         انهدام خودروی سپاه پاسداران در سراوان
·         انهدام پاسگاه مرزی آسکان
·         برخورد با افراد غیربومی در سیستان و بلوچستان پس از سال 1394،به مثابه برخورد با دشمن 


·         عملیات در بازارچه مرزی کوهک
·         اعدام گروهبان جمشید دانایی فر

·         حمله سلحشوران عدل به پاسگاه کوهک_ سراوان
·         راهی جزء جهاد و قتال نیست

·         اسارت 5 تن از نیروهای متجاوزرژیم در منطقه کهیر توک _دشتیاری
·         انهدام ماشین آلات راهسازی وابسته به سپاه در حدود مرزی کشتگان_سراوان

·         حمله به پست بازرسی سپاه پاسداران روتک ناحیه مرزی میرجاوه
·         عملیات مین گذاری کناره جاده ای در راسک سرباز
·         اعدام یکی ازعوامل فریب خورده رژیم در بلوچستان
·         کشتن بیش از 14 مرزبان در منطقه کوهک سرباز

شیخ‌اسلام عبدالحمید:
·         هر گونه شرارت و گروگان گیری به ضرر ملت و مردم سیستان و بلوچستان است
·         گروگان‌گيري از نظر من عمل بسيار ناپسند و زشتي است و به گروگان گرفتن هر انساني نادرست است به‌خصوص زماني كه پاي مرزبان‌هايي در ميان باشد كه از مرزهاي وطن ما محافظت مي‌كنند و سعي در تامين امنيت مردم و كشور دارند.
·         من پيش از اين داستان (گروگان‌گیری 5 مرزبان) هم فردي را براي گفت‌وگو با جيش‌العدل فرستاده بودم و از آنها درخواست كرده بودم كه از توسل به خشونت براي رسيدن به اهداف خود دست بردارند.

·         البته من هنوز هم نااميد نيستم كه پيام‌هاي ما روي جيش‌العدل تاثير بگذارد و دست از توسل به خشونت براي رسيدن به اهداف خود بردارند.
·         اين گروه تا مدتي قبل حامي چنداني نداشت اما حالا اما مي‌دانم كه از ناحيه برخي كشورهاي عربي با آنها ارتباط‌هايي گرفته شده است.
·         من مخالف سرسخت خشونت و ترور هستم و معتقدم که تمام مسایل و مشکلات باید با گفتگو حل شود.
·         هرکسی که اعتقاد دارد حق ش نادیده گرفته شده و یا به یک سری مسایل انتقاد دارد تنها راه احقاق آن توسل به گفتگو است
·         عموم مردم به توسل به خشونت راضی نیستند. اما باید پذیرفت که در جامعه افراد مختلفی وجود دارد و شاید معدودی باشند که این گروه را قبول دارند اما این مساله در منطقه عمومیت ندارد.
·         در آن ماجرا ( کشته شدن مرزبانان) نیروهای این گروه گروگان گیری نکردند بلکه در یک حمله تعدادی را به شهادت رساندند. تا پیش از آن اتفاق ما مطلع نشده بودیم که جیش العدل چنین بنایی را برای ایجاد ناامنی دارد اما پس از آنکه این اتفاق رخ داد گروهی را برای عدم تکرار این حوادث و متوقف کردن توسل این گروه به فعالیت های خشونت امیز اعزام کردیم.
·         معدود افرادی كه به نام اهلسنت و در لوای دفاع از اهلسنت دست به خشونت میزنند مقبول جامعه اهلسنت نیستند. اینها فریب خورده افراطیون داخل و خارج هستند كه با طرح شعار دفاع از اهلسنت به دنبال اغراض شخصی خودشان هستند.
·         بنده حتی در خطبههای نمازجمعه اخیر اعلام كردم جان و مال و ناموس شیعه و سنی محترم است و تعرض به هر یک از پیروان مذاهب حرام است.
رفتار این گروه و سایر گروه‌های مسلح در منطقه همان‌طور که خود قبلا گفته‌اند، نشان می‌دهد که آنها صرفا یک نگاه ابزارگونه دارند و کاملا بر اساس منافع گروهی خود با علماء برخورد می‌کنند.

عبدالرئوف ریگی که خود زمانی یکی از اعضای گروه جیش‌العدل بوده در قضیه گروگانگیری در این مورد می‌گوید: مولوی عبدالحميد یک شخصیت محبوب و محترم است که وساطت وی کار را مشکل کرد، چون تقابل با او می توانست موجب افت محبوبیت شود لذا تصمیم به آزادی مرزبانان شد.
با همه این صحبت هایی که در بالا شد باید این حق را به ما به عنوان مردم بلوچ و اهل‌سنت سیستان و بلوچستان بدهید که ما این ادعای شما یعنی تبعیت و احترام به علمای اهل سنت را نپذیریم یا حداقل بدبینانه به این ماجرا نگاه کنیم.
"سرفراز باشد بلوچ و بلوچستان"

 در پایان بار دیگر تأکید می‌کنیم دیدگاه‌های درج‌شده، هیچ‌کدام لزوماً مورد تأیید وبلاگ امان‌الله نبوده. همچنین از جامعه اهل سنت ایران ـ بویژه منطقه بلوچستان از باب خویشاوندی ـ‌ تقاضا داریم ما را از نظرات خود محروم نفرمایند.

۱ نظر:

  1. خواهشا این همه علماء، علماء نکنید، اینها فقط حرف میزنند

    پاسخحذف